BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Friday, September 13, 2013

HALFEST 2013 SASAR JUALAN RM 30 JUTA

  • Halfest 2013 sasar jualan RM30 jutaMustapa (kanan) melancarkan Halfest 2013, sambil ditemani Mohd Shukri (kiri) dan tetamu kehormat yang lain.
 1 / 1 
HALAL Fiesta Malaysia 2013 (Halfest 2013), pameran makanan halal terbesar di Malaysia, menyasarkan peningkatan transaksi jualan 10 peratus kepada RM30 juta berbanding RM25 juta tahun lalu.

Ketua Pegawai Eksekutif Shapers Malaysia Sdn Bhd Mohd Shukri Abdullah berkata, penyertaan 550 syarikat perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dijangka dapat membantu meningkatkan jualan Halfest 2013.

"Kami juga yakin program padanan perniagaan yang akan diadakan semasa ekspo ini boleh membantu mencapai sasaran jualan itu," katanya selepas pelancaran Halfest 2013 di Seri Kembangan, semalam.

Menurut Mohd Shukri, bermula tahun ini, Halfest akan bekerjasama dengan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) untuk membuat tinjauan terperinci yang akan diberikan kepada kerajaan.

Beliau berkata, tinjauan itu akan memfokus kepada masalah yang dihadapi bukan sahaja usahawan  tetapi juga pengguna, serta cabaran dihadapi syarikat pengeluar produk halal bagi menembusi pasaran eksport.

Sementara itu, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed yang melancarkan Halfest 2013 berkata, tujuan utama ekspo itu adalah untuk membantu usahawan PKS memasuki pasaran pasar raya besar tempatan sebelum melebarkan sayap perniagaan ke luar negara.

"Sehingga April lalu, sebanyak 3,237 sijil halal dikeluarkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia kepada pengeluar, premis dan pusat sembelihan, dengan 748 daripadanya adalah pengeksport.

"Eksport produk halal bagi suku pertama tahun ini juga mencatatkan peningkatan 0.5 peratus kepada RM7.8 bilion berbanding RM7.7 bilion bagi tempoh sama tahun lalu, sekali gus menyumbang 4.6 peratus kepada jumlah keseluruhan eksport negara bagi suku pertama tahun ini," katanya.

Halfest 2013 yang akan berlangsung pada 2 hingga 6 Oktober di Pusat Pameran Mines (MIECC) turut dijangka menarik 70,000 pengunjung.

No comments:

Post a Comment