BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Friday, September 13, 2013

RUMAH PANGSA JLN. PARIT MESJID: NYAWA PENDUDUK TERANCAM

  • Nyawa penduduk terancamAdib menunjukkan keadaan kayu penyokong bumbung di tingkat lima rumah pangsa Jalan Parit Mesjid yang sudah jatuh.
 1 / 1 
PONTIAN - Lebih 500 penduduk di rumah pangsa Jalan Parit Mesjid di sini, menggesa pihak bertanggungjawab mengambil tindakan segera menggantikan kayu penyokong bumbung yang sudah rosak atas faktor keselamatan.

Salah seorang penghuni, Mohammad Rahmat, 50 berkata, mereka risau dengan keadaan kayu penyokong bumbung yang sudah lama itu dikhuatiri akan menghempap kediaman mereka terutamanya ketika angin kencang.

Menurutnya, kebimbangan penduduk semakin bertambah apabila terdapat kayu yang sudah terjatuh menyebabkan bumbung di tepi rumah hampir rosak terkena serpihan itu.

“Saya lihat kayu penyokong itu terjuntai, angin kencang dan hujan lebat sejak beberapa hari lalu, menyebabkan ia terjatuh,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Pengerusi Persatuan Penduduk, Adib Zaini berkata, pihaknya sudah memohon kerjasama daripada semua pihak supaya mengambil serius tentang masalah yang dihadapi penduduk.

Menurutnya, ia termasuklah menghantar surat permohonan bagi mendapatkan bantuan kewangan membaiki infrastruktur rumah pangsa itu dari Bahagian Perumahan Kerajaan Negeri Johor.

“Kita minta kayu pemanis itu diganti kerana ia sudah lama iaitu sejak rumah pangsa ini dibuka sekitar 90-an.
“Ada 60 keluarga pelbagai kaum tinggal di setiap blok rumah pangsa di sini, dan mereka berdepan risiko dihempap kayu penyokong jika tiada tindakan dilakukan,” katanya.

Tambahnya, pihaknya amat berharap bantuan kewangan diberikan memandangkan pihak persatuan penduduk mengalami masalah kewangan ekoran tindakan segelintir penduduk yang tidak membayar wang penyelenggaran.

Jelasnya, jika hendak tunggu wang penyelenggaran, rasanya terlalu lama, dan dalam tempoh itu penduduk terpaksa hidup dalam keadaan tidak selamat.

“Walaupun sudah diminta membayar namun pihak jawatakuasa penduduk berdepan kekangan untuk mengutip wang penyelenggaran dari penduduk.

“Justeru, kami amat berharap agar bantuan diberikan agar keadaan selamat dapat diwujudkan di sini,” katanya.

No comments:

Post a Comment