BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Friday, February 14, 2014

MY BODYWORK PULIHKAN SARAF

MUHAMAD Bahagia Jemali menunjukkan teknik SMART yang dilakukan terhadap pelanggan di Taman 
Bukit Kempas, Johor Bahru, baru-baru ini.

JOHOR BAHRU 13 Feb. - Rasa letih selepas seharian bekerja atau lenguh dan sengal-sengal otot sudah pasti 'menerbitkan' idea untuk sesiapa sahaja untuk ke spa atau pusat urutan baik ala Thai ataupun tradisional Melayu, malah sudah menjadi kebiasaan keadaan tersebut hilang selepas beberapa hari atau bertambah teruk.
Namun terdapat juga yang mengadu bahawa masalah mereka bertambah teruk dan perkara itu, menurut Muhamad Bahagia Jemali, 34, mempunyai penyelesaiannya kerana apa yang perlu dilakukan adalah membetulkan pergerakan seseorang sekali gus menghilangkan kesakitan.
Beliau yang mengasaskan My Bodywork dan berpengalaman lebih 10 tahun dalam bidang terapi urutan sukan (sport massage therapy) memberitahu, beliau adalah pengamal yang berdaftar di bawah Malaysia Society for Complementary Medicine (MSCM) yang menggunakan teknik Spinal Motion Alignment Restoration Technique (SMART).
"Kita membetulkan pergerakan dan otot supaya mengikut turutan sebenar dan semua teknik adalah berdasarkan pengetahuan anatomi dan fisiologi. Pergerakan manusia dan fungsi tubuh memerlukan keseimbangan kekuatan otot dan ketahanannya dengan otot yang terdapat di bahagian sendi.
"Namun ketidakseimbangan boleh berlaku apabila otot melakukan kerja yang berbeza akibat berada dalam keadaan lemah. Contohnya apabila kita mengangkat barang, sepatutnya otot bisep yang bekerja dan dibantu otot kecil yang lain namun sebaliknya berlaku apabila otot kecil yang dibantu bisep seterusnya menyebabkan berlakunya sengal, lenguh dan sakit," katanya ketika ditemui di sini.
Hal yang demikian, katanya, dapat dilihat pada bahagian lutut kerana kuadrisep dan hamstring bekerja pada arah yang berlawanan dan keadaan tidak seimbang antara kedua-dua otot tersebut akan memberi tekanan kepada sendi.
Secara umum, kata Muhamad Bahagia, ketidakseimbangan otot yang biasa berlaku adalah dari perbezaan ketahanan dan kekuatan otot bahagian sisi ke sisi iaitu kiri ke kanan atau sebaliknya dan depan ke belakang.
"Kebanyakan sindrom kesakitan pada otot skeletal adalah disebabkan perbezaan kekuatan otot di bahagian hadapan dan belakang badan atau ketidakseimbangan otot di sekeliling sendi berbanding perbezaan kekuatan otot sisi ke sisi.
"Ketidakseimbangan otot juga dikenal pasti berpunca daripada dua masalah utama iaitu punca biomekanik yang disebabkan pergerakan berulang pada satu arah atau postur tubuh yang sudah menjadi kebiasaan. Satu lagi punca adalah ketidakseimbangan saraf pada otot disebabkan kecenderungan kumpulan otot tertentu sama ada kuat atau lemah," katanya.
Keadaan ketidakseimbangan otot, katanya, sering berlaku bukan sahaja kepada atlet malah kepada orang yang sering bekerja menggunakan sebelah bahagian dominan contohnya duduk lama di bahagian hadapan komputer sehingga muncul simptom sakit di bahagian leher dan bahu yang kemudian mencetuskan sakit kepala.
Jelasnya, postur (pusat tengah graviti) telah berubah mengakibatkan otot sub-occipitalrectus capitus dan banyak lagi akan menjadi tegang dan juga boleh menyebabkan individu tersebut mengalami simptom bahu kehadapan (forward shoulder) dan leher kehadapan (forward neck).
"Manusia berfungsi seperti kereta, apabila sampai pada sesuatu tahap ia perlu diservis. Sama juga dengan badan manusia kerana SMART adalah satu teknik terapi yang dijalankan berdasarkan pendekatan klinikal di mana ujian pergerakan akan dijalankan sebelum terapi dilakukan dan setiap klien perlu mengisi borang untuk menyatakan tahap kesihatan mereka.
"Borang tersebut akan menjadi rujukan setiap teknik dan progres yang berlaku kepada klien dan disimpan untuk rujukan temujanji akan datang. Yang menarik tentang terapi ini ianya langsung tidak menyakitkan tetapi selepas sesi terapi klien kebanyakannya akan merasa sangat lega," katanya.
Mereka yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang teknik SMART boleh menghubungi Bahagia menerusi 013-7277007 dan mengunjungi laman facebooknya Bodywork My.

No comments:

Post a Comment