BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Friday, February 28, 2014

TRELER ANCAM KESELAMATAN

  • Treler ancam keselamatan
  • Kamal (kanan) menunjukkan kabel elektrik yang pernah tersangkut pada muatan treler di Mukim Rimba Terjun.
 1 / 1 
PONTIAN - Keselamatan kira-kira 500 penduduk di beberapa kampung sekitar Mukim Rimba Terjun terjejas berikutan treler yang menggunakan jalan di sini, tidak dipantau.

Penduduk mendakwa, treler terbabit membawa muatan bagi projek pembangunan di daerah ini.

Kamal Suboh berkata, saiz treler yang besar dan tinggi itu sepatutnya mempunyai kenderaan pengiring ketika melalui jalan di kampung.

“Apa yang dikesalkan, treler yang menggunakan laluan di sini tidak mementingkan keselamatan penduduk. Jika dahulu pasti ada kenderaan pengiring, namun keadaan itu berubah sejak setahun lalu," katanya.

Menurutnya, pada 10 Februari lalu, treler yang membawa muatan besar dan tinggi tersangkut pada wayar elektrik hingga nyaris menyebabkan dua rumah penduduk terbakar.

"Wayar elektrik yang tersangkut itu menyebabkan tiang elektrik jatuh menghempap ruang dapur sebuah rumah penduduk. Bagaimanapun, pemandu treler terbabit gagal dikesan kerana tidak memberhentikan kenderaan.

“Kami tidak menghalang pembangunan, tetapi diharap mereka memikirkan langkah keselamatan. Jika mahu menggunakan jalan di kampung ini, penduduk mencadangkan waktu perjalanan diubah ke malam kerana jalan lengang,” katanya.

Sementara itu, Ketua Kampung Rimba Terjun, Daud Sanusi berkata, pihaknya turut menerima aduan penduduk bahawa treler yang menggunakan laluan kampung itu dipandu laju.

Menurutnya, keadaan itu mengancam keselamatan pelajar sekolah memandangkan terdapat sebuah sekolah rendah dan sekolah agama berhampiran jalan berkenaan.

“Pemantauan perlu dilakukan ke atas treler yang menggunakan laluan utama di sini. Kami harap pemandu treler tidak memandu laju dan mengambil kira aspek keselamatan,” katanya.

No comments:

Post a Comment