BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Sunday, June 16, 2013

30 TAHUN SAJI UDANG GALAH- LEBAN CHONDONG, ROMPIN PAHANG

ANTARA menu yang disajikan adalah udang galah goreng kunyit.

DAERAH Rompin cukup terkenal dengan udang galah sejak dahulu lagi sehinggakan kebanyakan kedai makan di daerah ini pasti mempunyai menu berasaskan udang galah.
Tidak hairanlah jika ada peminat udang galah sanggup datang dari Kuala Lumpur semata-mata mahu menikmati keenakannya.
Salah sebuah kedai yang popular di sini adalah Gerai Makan Azizah yang menampilkan kelainan dalam kebanyakan masakan udang galah yang disajikan.
Sekali pandang, gerainya yang terletak di Leban Chondong itu tidak mempunyai sebarang keistimewaan berbanding dengan kedai makan yang lain.
Namun, Gerai Makan Azizah yang telah dibuka sejak 30 tahun yang lalu merupakan antara gerai yang popular di daerah ini yang menyajikan menu udang galah.
Menurut pemilik gerai terbabit, Norazura Sulaiman, 36, pelanggan yang datang boleh memilih sendiri udang galah segar yang ingin dimasak.
Katanya, pelanggan boleh memilih pelbagai menu antaranya udang masak lemak, goreng berlada dan goreng kunyit.
"Selain itu, gerai ini turut menyediakan mi bandung, mi rebus dan mi goreng serta masakan panas berasaskan udang galah," katanya kepada S2.
Menurutnya, harga udang galah adalah berbeza mengikut gred yang mana gred A berharga RM75 sekilogram selepas dimasak.
"Udang galah gred B pula berharga RM55 sekilogram selepas dimasak. Udang galah yang mentah turut dijual iaitu bagi gred A, RM60 sekilogram manakala gred B RM45 sekilogram.
"Pelanggan terlebih dahulu memilih udang mengikut saiz dan bilangan yang mereka inginkan sebelum ditimbang dan ditentukan harga sebelum dimasak.
"Biasanya, pelanggan tidak mempersoalkan harga kerana berpuas hati dapat menikmati udang yang besar dan segar," katanya.
Menurut Norazura, ada pelanggannya yang datang dari Kuala Lumpur dan Johor semata-mata mahu menikmati masakan udang galah di gerainya.
"Ramai pelanggan yang datang akan mengambil peluang untuk bergambar sebelum menjamu selera. Saya diberitahu pelanggan bahawa mereka dapat tahu mengenai warung ini melalui blog dan laman sosial seperti Facebook," jelasnya.
Katanya, jualan udang galah di gerainya mampu mencecah 100 kilogram setiap hari pada musim cuti persekolahan dan pada hari biasa, mampu mencecah sehingga 40 kilogram.
Gerai turun-temurun sejak dari zaman ibunya ini dibuka setiap hari dan beroperasi dari pukul 8 pagi hingga 7 petang.

No comments:

Post a Comment