BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Saturday, June 29, 2013

SASAR 100 PENGUSAHA MAKANAN MILIKI SIJIL HALAL

Hanya 30 premis miliki sijil halal
Kakitangan JAIJ memberi penerangan mengenai produk-produk halal yang dipamerkan kepada peserta seminar.
PONTIAN – Jabatan Agama Islam Johor (JAIJ) menyasarkan sekurang-kurangnya 100 pengusaha makanan terutamanya dari industri kecil dan sederhana (IKS) di Pontian memiliki sijil halal sehingga akhir tahun ini.

Penolong Pengarah (Unit Pengurusan Halal) JAIJ, Samsudin Paimi berkata, setakat ini, hanya 30 pengusaha di Pontian memiliki sijil berkenaan.

Menurutnya, berdasarkan data dimiliki pihaknya, kebanyakan pengusaha atau pemilik premis makanan yang mempunyai sijil halal terdiri daripada syarikat yang beroperasi pada skala besar.

“Pelbagai langkah diambil JAIJ bagi memupuk kesedaran dan memberi penerangan kepada pengusaha-pengusaha makanan. Antaranya penganjuran seminar mengenai pensijilan halal di setiap daerah dan penerangan daripada pegawai,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas ditemui pada Seminar Pengenalan Prosedur Permohonan Pensijilan Halal Peringkat Daerah Pontian di Dewan Jubli Intan Pontian, di sini, baru-baru ini.

Seramai 150 pengusaha makanan termasuk bukan Islam terlibat dalam seminar yang turut mendapat kerjasama Majlis Daerah Pontian (MDP) itu.

Samsudin berkata, penglibatan pengusaha bukan Islam di dalam seminar itu dilihat membantu peserta memahami lebih lanjut mengenai prosedur bagi mendapatkan sijil halal.

“Manakala penyertaan dari pengusaha IKS terhadap seminar ini juga sangat baik,” katanya.

Beliau berkata, kebanyakan pengusaha kecil tidak berminat untuk memohon sijil halal dengan memberi alasan hanya melakukan perniagaan secara kecil dan selaku orang Islam sudah pasti produk mereka tidak harus diragui.

No comments:

Post a Comment