BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Monday, June 24, 2013

RESTORAN MALAYSIA BERTAMBAH DI CHENNAI

CHENNAI, 23 Jun - Restoran makanan Malaysia kini muncul bagai cendawan tumbuh selepas hujan di sini, yang terletak di negeri Tamil Nadu, berikutan kedudukannya yang dekat dengan Malaysia dan peningkatan trafik pengembara antara kedua-dua destinasi.
Restoran yang terbaharu ialah Sri Ananda Chettinad Curry House yang menawarkan pelbagai masakan Malaysia.
"Nasi lemak, mee goreng, maggi goreng, pasembur, roti bom dan roti tisu adalah masakan yang paling terkenal di kalangan pengunjung di sini," kata pemilik dan pengasas restoran V Harikrishnan.
Restoran itu terletak secara strategik di tengah-tengah T. Nagar, Pondy Bazaar, Chennai. Ia terletak kira-kira 14 km dari lapangan terbang, 6.0 km dari Stesen Kereta Api Pusat dan 3.5 km dari Konsulat Jeneral Malaysia.
Restoran itu, yang turut menawarkan kemudahan Hotel Malaysia Inn yang dibuka pada 29 Mei lalu, telah menarik ramai pelanggan, katanya.
"Mereka terdiri daripada sama ada rakyat Malaysia di Chennai atau pengembara di sini, penduduk tempatan yang mengetahui mengenai makanan Malaysia atau mereka yang ingin mencuba masakan baharu," katanya kepada Bernama di sini.
Nasi Kandar Pelita adalah antara yang mula-mula meneroka ke Chennai kira-kira sedekad lepas dan diikuti beberapa rantaian restoran yang lain, yang termasuk New Town Coffee House.
Khabar angin di sini menyatakan beberapa restoran lagi akan dibuka di bandar ini pada masa depan.
"Masih ada ruang bagi beberapa restoran lagi di sini asalkan anda menyediakan makanan yang sedap dan bersih di dalam persekitaran yang bersih," katanya.
"Di restoran saya, hampir kesemua pekerjanya dilatih di Malaysia. Sesetengahnya boleh bertutur dalam Bahasa Malaysia dengan fasih. Jadi rakyat anda akan merasa selesa di sini," katanya.
Selain itu, sesetengah ramuan utama dibawa dari Malaysia bagi memastikan rasanya kekal sama," kata Harikrishnan, sambil menyatakan restorannya mempunyai sijil halal.
Lokasi restoran itu juga merupakan faktor utama, katanya, yang menyatakan telah mengkaji lokasi pasarannya sejak 2007, bagi memastikan turut mendapat rakan kongsi yang baik.
Hotel berkenaan pula menawar 24 bilik berhawa dingin yang mana 16 daripadanya bilik berkembar deluxe dan lapan suit eksekutif.
Katanya, buat masa ini, pihaknya akan menumpukan pada hotel itu di Chennai walaupun ada permintaan untuk membuka cawangan di Bangalore.
Kini, pihaknya mempunyai 12 restoran, di mana 11 lagi terletak di pelbagai tempat di Malaysia.
Di Malaysia, restorannya menggunakan nama 'Sri Ananda Bahwan' dengan cawangan pertama diwujudkan di Butterworth, Pulau Pinang, pada 1991. -

No comments:

Post a Comment