BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Friday, February 6, 2015

BATU TERAPUNG TARIKAN MUZIUM BUGIS

  • Batu terapung tarikan Muzium Bugis
 1 / 2 
PONTIAN - Sukar dipercayai batu seberat hampir dua kilogram (kg) terapung dalam air.

Namun, itulah yang berlaku pada sebiji batu yang diletakkan dalam akuarium di Muzium Bugis.

Pemilik barang pameran di Muzium Bugis, Abdullah Ahmad berkata, batu tersebut menjadi tarikan utama pelawat ke muzium yang mempunyai kira-kira 2,000 barang pameran berkaitan kebudayaan masyarakat Bugis.

Menceritakan asal usul batu tersebut, jelasnya ia ditemui rakannya ketika sedang 'melanggai' udang di sekitar Sungai Rambah, kira-kira lima tahun lalu.

“Pada awalnya, saya juga tidak percaya dengan cerita rakan yang mendakwa batu tersebut boleh terapung dalam air.

“Akhirnya rakan saya membuktikan batu tersebut sememangnya terapung apabila direndam dalam air,” katanya kepada Sinar Harian.

Jelasnya, walaupun banyak persoalan daripada pengunjung mengenai batu yang disifatkan aneh itu, namun rata-rata mereka mengagumi kejadian tersebut yang disifatkan sebagai kebesaran Ilahi.

Abdullah mengakui jarang sekali dapat melihat batu terapung di dalam air, ditambah batu aneh ini agak berat namun ia tidak tenggelam.

“Saya hanya menggunakan air tawar biasa dan tidak mencampurkan sebarang bahan kimia yang boleh menyebabkan batu tersebut terapung,” katanya.

Abdullah  berkata, dia berniat untuk menyimpan batu tersebut walaupun ada antara pengunjung yang mahu membeli dengan menawarkan harga yang tinggi.

Menurutnya, dia tidak berniat menjualnya kerana baginya ia pasti ada maksud tersendiri.

“Ini batu terapung yang pertama ditemui sepanjang saya mengumpul barang artifak sejak sejak 1978,” katanya
.

No comments:

Post a Comment