BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Saturday, February 14, 2015

BERBEKAM SUNNAH YANG DILUPAKAN

  • Berbekam sunnah yang dilupakan
 1 / 1 
Jika suatu ketika dahulu, kaedah rawatan al-hijamah atau bekam sangat popular untuk merawat penyakit, namun sunnah yang pernah diamalkan Rasulullah SAW ini dilihat semakin dilupakan.
Menurut juru bekam dari Kampung Tengah, di sini, Zul Hafizi Ismail, 28, berkata, kini rawatan berbekam dilihat tidak begitu popular seperti kaedah rawatan lain berikutan ditenggelami arus masa dan perubatan moden.

“Dari apa yang saya lihat, kelebihan dan kebaikan terkandung dalam perkhidmatan rawatan alternatif ini amat jarang diketahui masyarakat kerana bekam boleh menyembuhkan 72 penyakit kecuali mati dengan izin ALLAH SWT.

“Teknik pengubatan bekam adalah suatu proses membuang darah kotor yang mengandungi toksik berbahaya dari dalam tubuh melalui permukaan kulit dan toksin itu sendiri berada hampir pada setiap orang,” katanya.

Menurut lulusan Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) itu lagi, ramai yang takut mencuba rawatan tersebut kerana fobia dengan darah selain dibayangi kaedah torehan menggunakan pisau tajam.

Katanya, dengan melihat sendiri proses rawatan, sekurang-kurangnya ia dapat memberi kesan kepada minda dan persepsi masyarakat agar tidak takut mencuba rawatan alternatif berkenaan.

“Sekiranya, 10 orang yang mencuba rawatan alternatif ini, kebanyakannya memberi maklum balas positif dan selesa dengan pengalaman yang diperoleh selepas berbekam. Kajian juga telah dilakukan bahawa bekam ini mampu mengawal penyakit diabetes.

“Pada masa sama, saya melihat berbekam ini dapat mengurangkan pergantungan ubat-ubatan jika dijalani secara konsisten. Terdapat 13 titik bekam sunnah pada anggota badan yang kesemuanya berfungsi untuk kesejahteraan tubuh badan,” katanya.

Menurutnya, kelebihan mengamalkan bekam menjanjikan kesegaran tubuh badan serta mampu mengembalikan seri wajah kerana darah yang keluar menerusi kulit adalah darah kotor yang sudah lama tersimpan di bawah lapisan kulit.

No comments:

Post a Comment