BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Wednesday, February 18, 2015

PENAMBAKAN FOREST CITY BERMULA

  • Penambakan Forest City bermula
 1 / 1 
JOHOR BAHRU – Kerja penambakan bagi pembangunan Forest City di Mukim Tanjung Kupang, Gelang Patah, di sini akan dimulakan selepas sambutan Tahun Baru Cina ini.

Pengarah Eksekutif Country Garden Pacific View Sdn Bhd, Datuk Md Othman Yusof berkata, projek pembangunan perdagangan bercampur itu akan dilaksanakan secara berperingkat iaitu fasa pertama melibatkan kawasan seluas 80 hektar.

“Kita akan memulakan projek ini pada kadar segera selepas ia dimuktamadkan dengan pengecilan projek 30 peratus daripada perancangan asal yang telah mendapat kelulusan Jabatan Alam Sekitar, bulan lalu.

“Kita agak optimis menyiapkan pembangunan pertama yang akan menempatkan ‘show vilage’ (ruang pameran dan jualan) dalam tempoh setahun susulan kejayaan kita membangunkan projek di Country Garden Danga Bay dalam tempoh enam bulan sahaja,” katanya sesi taklimat bersama media di sini, semalam.

Md Othman berkata pembangunan itu memenuhi semua syarat wajib yang ditetapkan dari segi udara, bunyi , kualiti air dan sedimen sekali gus memastikan pembinaan bandar Metropolis atas air seluas 1386 hektar itu tidak memberi kesan yang besar kepada eko-sistem.

“Kita akan member penekanan khusus pada memulihara kawasan persekitaran malah ia mengekalkan rumput laut  yang ada di Pulau Merambong di sempadan Malaysia-Singapura dengan dana RM3.5 juta bagi tujuan ini.

“Kita bagaikan membina sebuah hutan di atas disebuah pulau dengan menanam semula pokok bakau dan menjadi keutamaan  kami untuk meminimumkan kesan selain  memastikan bahawa ekologi sekitar terjaga dengan baik," katanya.

Projek yang dinamakan Forest City melibatkan pembinaan empat buah pulau buatan manusia di perairan Tanjung Kupang antara barat daya Johor dan barat laut Singapura dibangunkan secara usahasama antara pemaju terbesar dari China, Country Garden Holdings.

No comments:

Post a Comment