BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Monday, February 9, 2015

JB-WOODLAND HANYA 5 MINIT

  • JB - Woodlands hanya lima minit
 1 / 1 
JOHOR BAHRU – Singapura menyatakan persetujuan secara dasarnya mengenai cadangan kerajaan Malaysia dan kerajaan negeri Johor menambah perkhidmatan keretapi dari Johor Bahru (JB) ke Woodlands.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Perdagangan dan Kepenggunaan negeri, Datuk Tee Siew Kiong berkata, perkara itu disambut baik kerajaan negeri kerana ia sedikit sebanyak bakal mengatasi masalah kesesakan Tambak Johor.

Menurutnya, kerajaan negeri mengalu-alukan agar cadangan berkenaan diperhalusi dan dilaksanakan secepat mungkin memandangkan sudah mendapat persetujuan kedua-dua negara.

“Ini satu berita baik kepada kita kerana ia sedikit sebanyak boleh mengurangkan kesesakan dan bebanan kepada mereka yang berulang-alik bekerja dari JB ke Singapura.

“Pengguna tambak Johor boleh menjimatkan masa dengan kadar bayaran rendah dan masanya hanya lima minit dari Woodlands ke JB,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan Program Pembangunan Pakej Riadah Warisan Nusantara, di sini, semalam.

Hadir sama, Timbalan Pengarah Bahagian Pemasaran Domestik Tourism Malaysia, Hishamuddin Mustafa dan Pengarah Tourism Malaysia negeri, Edzuar Zar Ayob Azari.

Siew Kiong berkata, penambahan perkhidmatan keretapi dari JB ke Woodlands itu akan dilaksanakan secara berfasa sehingga 13 trip perjalanan pergi dan balik.

Menurutnya, manfaat itu perlu direbut oleh agensi pelancongan dalam menambah pakej bukan hanya melalui bas sahaja, sebaliknya merasai suasana baharu melalui keretapi dengan hanya lima minit perjalanan.

“Sebelum itu perkhidmatan Keretapi Tanah Melayu (KTM) JB ke Woodlands hanya mengadakan lima ‘check point’ sahaja pergi dan balik, kemudian ditambah kepada enam kali pergi dan enam kali balik.

“Kita akan mulakan tujuh kali pergi dan tujuh kali balik secara berfasa sehingga 13 kali pergi dan 13 kali balik dengan kapasiti penumpang seramai 320 orang untuk sekali perjalanan.

“Kita mengharapkan  agensi pelancongan dapat menambahkan pakej menggunakan keretapi untuk memberi pengalaman baharu kepada pelancong,” katanya.

No comments:

Post a Comment