BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Friday, February 13, 2015

FESTIVAL LAYANG-LAYANG SEDUNIA TARIK 50 NEGARA

JOHOR BAHRU - Sebanyak 250 peserta luar negara dijangka menyertai Festival Layang-Layang Sedunia Pasir Gudang ke-20 di Bukit Layang-Layang dan Padang Perbandaran, Pasir Gudang, di sini, mulai 25 Februari hingga 1 Mac depan.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Perdagangan dan Kepenggunaan Johor Datuk Tee Siew Kiong berkata para peserta itu dari 50 negara termasuk penyertaan baharu dari Poland, Romania, Slovakia dan Sri Lanka.

"Festival yang disenaraikan dalam kalendar pelancongan Malaysia sempena Malaysia Year Of Festivals 2015 (MyFest 2015) itu akan turut disertai 169 peserta tempatan, 300 pelajar sekolah dan badan-badan korporat," katanya pada majlis prapelancaran dan penyerahan sumbangan oleh penaja festival berkenaan, di sini hari ini.

Turut hadir, Yang Dipertua Majlis Perbandaran Pasir Gudang Md Za'nal Misran dan Presiden Majlis Pelayang Malaysia A.Rahim Nin.

Tee berkata festival itu dianjurkan kerajaan negeri melalui Majlis Perbandaran Pasir Gudang dengan kerjasama Jabatan Pelancongan Negeri Johor, Persatuan Pelayang Johor dan Majlis Pelayang Malaysia. Ia dijangka dicatat dalam Malaysia Book of Records sebagai penyertaan terbanyak negara antarabangsa.

Beliau berkata bertemakan 'mencorak keharmonian', festival yang dijangka menarik 200,000 pengunjung juga akan turut menganugerahkan trofi 'Layangkasa' kepada 20 orang pelayang tempatan dan antarabangsa yang memberikan komitmen terhadap penganjuran festival berkenaan selama ini.

Katanya buat julung kali majlis perasmian festival itu akan diadakan pada sebelah malam, 27 Februari depan di Bukit Layang-Layang dengan pelbagai acara menarik disediakan kepada pengunjung termasuk persembahan layang-layang, persembahan tatu oleh Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) serta pertunjukan bunga api.

Menurut Tee, program lain yang berlangsung sepanjang festival itu termasuk pertandingan membuat wau tradisional, pameran dan bengkel layang-layang.

"Tahun lepas, festival ini hanya disertai 37 negara luar dan penganjuran kali ini adalah seiring dengan hasrat kerajaan negeri menjadikan Johor destinasi pelancongan bernilai tinggi menjelang tahun 2023 selaras Pelan Induk Pelancongan Johor 2014-2023," katanya.

No comments:

Post a Comment