BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Thursday, October 10, 2013

4 PREMIS DIARAH TUTUP

  • Empat premis diarah tutupBrohan menunjukkan notis penutupan premis yang dikeluarkan, kelmarin.
 1 / 1 
PONTIAN - Keadaan lantai yang  kotor menyebabkan empat kedai makan di bandar ini diarahkan menghentikan operasi perniagaan selama dua minggu oleh Jabatan Kesihatan Daerah Pontian.

Dalam operasi petang kel- marin, sebanyak 15 kedai makanan diperiksa secara mengejut bagi memastikan peniaga menjaga kebersihan di premis masing-masing.

Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran Kanan Daerah Pontian, Brohan Aziz berkata, penutupan  empat kedai makanan berkenaan dilakukan kerana pemilik restoran  gagal mematuhi aspek kebersihan yang ditetapkan.

“Keadaan dapur tidak terurus dengan kerja membasuh pinggan  mangkuk dilakukan di atas lantai hanya menggunakan air di dalam besen.

“Air bilasan pinggan mangkuk kemudian dibuang atas lantai menyebabkan ia menjadi licin. Air pula bertakung di kawasan lantai yang berlubang,” katanya.

Brohan berkata, sepatutnya, peniaga perlu membasuh pinggan di dalam singki yang membolehkan air mengalir keluar sekaligus tidak terkena pada permukaan lantai seperti yang terkandung di dalam Akta Makanan 1983.

Menurutnya, peniaga memberi alasan kaedah membasuh pinggan di lantai adalah cara tradisi yang sudah biasa mereka amalkan.

“Kaedah itu tidak boleh lagi digunakan kerana dibimbangi  pinggan yang dibasuh akan terkena lantai menyebabkan jangkitan  kuman,” katanya.

Beliau berkata, operasi seumpama itu akan diteruskan bagi mengesan peniaga yang gagal mematuhi arahan kebersihatan yang ditetapkan.

Tegasnya, pihak Jabatan Kesihatan meminta peniaga yang diberikan  notis segera melakukan kerja  pembersihan kedai.

“Pegawai kesihatan akan memantau kedai yang diberikan notis penutupan ini sebelum peniaga  dibenarkan memulakan operasi  perniagaan setelah notis penutupan berakhir,” katanya.

No comments:

Post a Comment