BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Sunday, October 6, 2013

STEAK DAGING SEGAR DAN HALAL DI AYERS ROCK


SEBAIK melangkah ke restoran Ayers Rock Butcher & Grill (Ayers Rock) yang terletak di Wangsa Maju Kuala Lumpur, mata penulis terus melirik ke arah peti sejuk dingin (display chiller).
Terletak berhampiran dapur, peti sejuk beku tersebut dipenuhi ketulan daging lembu dan kambing segar diimport dari Australia, Norway dan New Zealand.
Lebih menarik, Ayers Rock bukan hanya menyediakan sajian stik, malah menjual daging mentah kepada orang ramai.
Pelanggan boleh memesan sama ada daging lembu grass fed, grain fed, black angus atau wagyu king mengikut berat yang dikehendaki iaitu 200 gram, 280 gram dan 350 gram.
Menurut Pemilik Bersama Ayers Rock Wangsa Maju, Mohd. Azren Datuk Osman, restoran ini menyediakan daging halal yang berkualiti tinggi buat pelanggan.
“Ayers Rock sebenarnya diasaskan oleh Ahmad Zakir Shafie yang merupakan seorang usahawan berpengalaman lebih 13 tahun dalam industri ternakan dan daging. Menurut Ahmad Zakir, nama Ayers Rock merupakan gambaran bukit batu terkenal di utara Australia," katanya,
Tambah Mohd. Azren, Ayers Rock tidak hanya menyediakan sajian stik, malah menjual daging kepada orang ramai seperti grass fed, grain fed, black angus dan wagyu king.
Jelasnya, daging lembu yang diimport ini mempunyai banyak perbezaaan dari segi kualiti dengan daging tempatan.
peti sejuk dingin yang menjual daging import halal di Ayers Rock Wangsa Maju, Kuala lumpur.

Daging lembu ini mempunyai rasa, tekstur, lemak dan ‘kemanisan’ berlainan, bergantung kepada pemakanan haiwan itu sama ada hanya makan rumput, bijirin dan wagyu. Bagaimanapun, Ayers Rock menggunakan wagyu daripada Australia yang tidak diberi minuman berasas arak.
“Kami menyediakan pelbagai stik termasuk daging kambing daripada New Zealand yang dipelihara dalam persekitaran halal sepenuhnya.
“Antara stik popular di kalangan pelanggan ialah T-bone premium beef, short ribs, tenderloin, wagyu ribeye, lamb cutlet, dan burger stik.
“Dalam pada itu, pelanggan yang tidak mahu makan daging, boleh mencuba stik salmon, cod atau udang galah," katanya.
Menariknya, salmon tersebut diimport dari Norway dan pati burger keluarannya pula mengandungi isi daging 85 peratus lebih banyak berbanding burger di pasaran.
Tidak ketinggalan, sos yang digunakan dalam setiap hidangan berbeza dengan restoran lain kerana dihasilkan sendiri oleh Ayers Rock.
Tambah Mohd. Azren, Ayers Rock mengenakan bayaran berbaloi kerana hidangan boleh dinikmati dengan kos semurah RM10 hingga RM200 di restoran yang dibuka tujuh hari seminggu bermula jam 11 pagi hingga 11 malam.
“Ayers Rock di Wangsa Maju turut menyediakan tempat meletak kereta khas untuk pelanggan. Orang ramai yang berminat untuk mengadakan majlis seperti hari jadi, perkahwinan dan sebagainya juga boleh menghubungi kami.
“Kami juga mempunyai pentas live band dan sistem bunyi sesuai untuk pelbagai majlis," katanya.

No comments:

Post a Comment