BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Friday, October 4, 2013

RUMAH SALEWANGENG, SERKAT

  • Wartakan Rumah SalewangengSuhaimi menyampaikan cendermata kepada Endok Chicuk, pada program Adat Perkahwinan Masyarakat Bugis di Serkat, kelmarin.
 1 / 2 
PONTIAN - Rumah tradisi masyarakat Bugis dikenali Rumah Salewangeng di Memorial Daeng  Hadadek, Serkat, di sini, yang dibina dengan kos RM1 juta perlu diwartakan sebagai rumah warisan.

Langkah itu perlu memandangkan masih ramai tidak mengetahui kewujudan rumah warisan tersebut meskipun lokasinya cukup strategik di kawasan pelancongan Tanjung Piai yang digelar Tanah Penghujung Benua Asia.

Adun Kukup, Suhaimi Salleh berkata, Jabatan Pelancongan Negeri sewajarnya menyenaraikan rumah warisan itu sebagai salah satu destinasi lawatan  dalam Kalendar Pelancongan Negeri Johor, mulai tahun  depan.

“Usaha pemilik, Endok Chichuk Daeng Hadadek, 68, yang membina rumah warisan ini amat baik kerana kediaman ini jarang dilihat sekarang.

“Kesediaannya mengeluarkan perbelanjaan besar untuk berkongsi maklumat bagi mengekalkan adat dan tradisi masyarakat Bugis harus disanjung tinggi kerajaan dan orang ramai,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Festival Adat Negeri Johor 2013 'Adat Perkahwinan Masyarakat Bugis' di Rumah Salewangeng, Memorial Daeng Hadadek, Serkat, di sini, kelmarin.

Program tersebut anjuran Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN), Johor dengan kerjasama Pejabat Daerah Pontian, Majlis Kebudayaan Daerah Pontian (MKDP) dan pemilik Memorial Daeng Hadadek.

Turut hadir, Pegawai Daerah Pontian, Muji Salimon; Pengarah JKKN Johor, Abdul Hamid Muhamad; Penolong Pengarah Bahagian Pengembangan Budaya, Amirulazam Ibrahim dan Yang Dipertua Persatuan Bugis Johor (OGi’), Datuk Awang Muhammad.

No comments:

Post a Comment