BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Thursday, October 31, 2013

PENDUDUDK TAMAN SURAYA DIHANTUI BANJIR KILAT

  • Dihantui masalah banjir kilatSuraya menunjukkan paras air banjir yang sering naik di rumahnya.
 1 / 1 
PONTIAN - Tidur di atas meja dan kerusi sudah menjadi perkara biasa setiap banjir kilat berlaku buat dua keluarga yang tinggal di Lorong Belakang Taman Suraya, di sini.

Banjir kilat yang berpunca dari-pada air pasang besar itu, akan berlaku dalam tempoh sekurang-kurangnya empat kali sebulan.

Hamidah Othman 53, berkata, setiap kali banjir berlaku, dia bersama dua anak dan empat cucunya yang tinggal di situ tidak dapat berbuat apa-apa kerana air naik secara tiba-tiba  dengan begitu cepat.

“Semua perkakasan seperti barang elektrik sudah dialas batu supaya tidak terkena banjir, pun begitu, air bayang melimpah ke dalam rumah kadangkala naik sehingga paras lutut.

“Keadaan itu menyebabkan ada barang yang rosak seperti tikar  getah yang perlu diganti baru kerana terendam dalam air dalam tempoh masa yang agak lama,” katanya kepada Sinar Harian.

Jelasnya, longkang yang mengalir terus ke laut tidak dapat menampung jumlah air yang banyak ketika berlaku air pasang menyebabkan terjadinya limpahan air yang mengakibatkan banjir.

Tambahnya, air longkang akan cepat penuh pada musim hujan, jika berlaku pertembungan air pasang, limpahan air longkang akan  berlaku menyebabkan rumah akan dimasuki air.

“Fenomena air pasang berlaku  tidak menentu kadangkala pada  sebelah malam, petang atau pagi,” katanya.

Menurutnya, masalah banjir akan dapat diatasi sekiranya pintu tali air dibina di situ bagi menghalang air laut mengalir ke dalam longkang ketika fenomena air pasang berlaku.

Hamidah berkata, kejadian banjir yang berlaku ini sudah diketahui banyak pihak termasuk pemimpin setempat, malah lawatan juga sudah dibuat untuk meninjau masalah yang berlaku di sini.

“Saya amat berharap agar pembinaan pintu air dapat dilakukan segera supaya masalah banjir yang membelenggu selama ini berakhir,” katanya.

Bagi anaknya pula, Mohd Syuib Ibrahim, 27,  berkata, walaupun  sudah menjadi kebiasaan menghadapi banjir  kilat, namun dia tetap bimbang  dengan keselamatan dua orang anaknya yang masih lagi kecil.

Menurutnya, dia ada bercadang untuk berpindah, tetapi dengan pendapatan sebagai peniaga kuih muih, impian itu terpaksa dilupakan.

“Sekiranya tali air dibina di sini, masalah banjir dapat diatasi seterusnya membolehkan kami sekeluarga tinggal dengan lebih selesa di sini,” katanya.

Tambahnya lagi, cadangan pembinaan tali air telah dikemukakan kepada pihak yang berkaitan namun sehingga kini masih belum mendapat sebarang jawapan mengenainya.

Sementara itu, Ketua Kampung Daud Sanusi berkata, pihaknya sudah mengetahui masalah yang dihadapi oleh keluarga tersebut yang tinggal di kawasan berhampiran dengan laut.

“Masalah ini sudah dibawa ke pihak berkaitan bagi tindakan susulan. Walaupun hanya dua rumah sahaja di situ, namun mereka tidak pernah diabaikan untuk menerima bantuan seperti bantuan baik pulih rumah yang diberikan oleh ahli parlimen,” katanya.

No comments:

Post a Comment