BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Thursday, October 31, 2013

SELAMATKAN PESISIR PANTAI

  • Selamatkan segera pesisir pantaiKelihatan batu bata yang ditambak di sebuah kawasan di Rimba Terjun sudah runtuh akibat hakisan pantai.
 1 / 1 
PONTIAN - Hakisan yang semakin membimbangkan di sepanjang kawasan pesisir pantai di Kampung Rimba Terjun memerlukan tindakan segera dari kerajaan.

Pembinaan benteng atau tembok penahan hakisan ombak yang dianggarkan melebihi lima kilometer itu iaitu dari kawasan di belakang Pasar Awam Pontian sehingga ke Sungai Parit Raja, perlu dilakukan segera bagi mengurangkan hakisan pada masa hadapan.

Ahli Parlimen Tanjung Piai, Datuk Wee Jeck Seng berkata, akibat permasalahan itu menyebabkan penduduk yang tinggal berhampiran kawasan pesisir pantai hidup dalam kebimbangan, memandangkan terdapat kawasan tanah yang sudah ditelan laut.

Jelasnya, banyak aduan mengenai masalah hakisan diajukan penduduk kepada pihaknya.

“Perkara itu sudah pun dibawa ke Mesyuarat Tindakan Daerah Pontian dan sehingga kini difahamkan terdapat kawasan yang telah dibina benteng bagi kawasan yang terjejas teruk.

“Saya juga akan membawa perkara ini ke sidang Dewan Rakyat supaya pembinaan benteng diberikan perhatian segera,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai rungutan penduduk di Mukim Rimba Terjun yang terjejas sehingga terdapat kawasan kebun mereka yang sudah hilang akibat hakisan yang berlaku.
Menurutnya, kos dan peruntukkan yang agak besar menjadi halangan kepada pembinaan benteng sepertimana yang diharapkan penduduk.

“Penduduk perlu bersabar kerana peruntukkan yang begitu besar diperlukan bagi pembinaan benteng dan tembok di kawasan pesisir pantai di sini.

“Sebagai langlah jangka masa panjang, pembinaan benteng lebih baik berbanding menambak semula kawasan yang terhakis itu,” katanya.

Menurutnya lagi, tinjauan juga telah dilakukan pegawai-pegawai Pejabat Daerah Pontian dan Jabatan Pengaliran dan Saliran ( JPS) ke kawasan yang terjejas.

“Kawasan yang terjejas dengan hakisan pantai bukan sedikit, tetapi di sepanjang pantai di Pontian hingga ke Tanjung Piai yang juga memerlukan perhatian serius dari pihak kerajaan,” katanya.

Sinar Harian pada keluaran 12 Oktober lalu, menyiarkan keluhan penduduk Kampung Rimba Terjun yang bimbang dengan ancaman hakisan pantai sehingga menyebabkan terdapat kawasan kebun yang hilang akibat hakisan.

No comments:

Post a Comment