BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Thursday, October 31, 2013

KEMATIAN KE TEMPAT KERJA MENINGKAT

KLUANG - Kadar kemalangan membabitkan pekerja yang berulang-alik ke tempat kerja meningkat mendadak sejak lima tahun lalu, dan senario ini amat membimbangkan.

Pengerusi Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Negara (NIOSH), Tan Sri Lee Lam Thye berkata, ia dikenal pasti berpunca daripada kekurangan kesedaran penjagaan keselamatan dan kesihatan diri setiap pekerja terutama ketika memandu.

Menurutnya, berdasarkan statistik diperoleh daripada Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) mendapati, senario itu bermula pada 2008 dengan 19,041 kes, diikuti tahun berikutnya 20,810 kes (2009); 22,036 kes (2010); 24089 kes (2011) dan 26,262 kes (2012).

“Peningkatan tersebut dijangka berterusan sebanyak 24 peratus pada tahun ini kerana setakat Julai lalu, bacaan kadar kemalangan ketika ulang-alik ke tempat kerja dilaporkan sebanyak 16,440 kes.

“Laporan Perkeso turut mendapati, antara punca berlaku kemalangan ke tempat disebabkan tabiat memandu tergesa-gesa, memotong kenderaan secara berbahaya dan peningkatan penggunaan motosikal dalam kalangan pekerja,” katanya selepas merasmikan program OSH in School, di Kolej Vokasional Kluang, di sini, semalam.

Hadir sama, Pengurus NIOSH Wilayah Selatan, Khairunnizam Mustapha dan Pengarah Kolej Vokasional Kluang, Md Salim Bahari.

Lam Thye berkata, senario tersebut turut akan menyebabkan majikan kehilangan tenaga kerja mahir, produktif dan berkualiti, jika berlaku kes kematian mahupun kehilangan upaya untuk bekerja.

Sementara itu, beliau berkata, kes kemalangan di tempat kerja atau kemalangan industri turut mencatatkan peningkatan dengan sebanyak 61,573 kes direkodkan tahun lalu.

“Pada 2011, hanya 59,897 kes kemalangan di tempat kerja berlaku manakala sehingga Julai tahun ini pula, sebanyak 37,704 kes kemalangan sudah dilaporkan.

“Saya berharap, pekerja pelbagai sektor mahupun generasi muda yang akan memasuki alam pekerjaan supaya sentiasa sedar kepentingan keselamatan dan kesihatan di tempat kerja bagi memastikan persekitaran tempat kerja lebih terjamin selamat,” katanya.

No comments:

Post a Comment