BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Tuesday, May 14, 2013

HOTEL TERAPUNG PERTAMA MALAYSIA


HOTEL terapung ini kini dalam perjalanan dari tempat pembinaannya di Lumut, Perak ke Eropah bagi menyiapkan kerja mengecat dan memasang perabot.

KUALA LUMPUR 9 Mei - Boustead Heavy Industries Corporation Bhd. (BHIC) dan Sunborn Marine (M) Sdn. Bhd. (SMM) hari ini mengumumkan penyiapan Sunborn III, hotel terapung berbentuk kapal pertama yang dibina di Asia Tenggara.
Hotel terapung milik syarikat pembuat kapal, Sunborn Ou Marine dari Finland tersebut telah dibina melalui anak syarikatnya SMM dengan kerjasama BHIC melalui Boustead Naval Shipyard Sdn. Bhd. (BNS) di Lumut, Perak.
Presiden SMM, Jari Niemi berkata, jumlah keseluruhan bagi projek tersebut bernilai RM462 juta dan merupakan kapal generasi kedua yang dilengkapi dengan EU Marine Equipment Directive (MED).
Katanya, Sunborn III yang panjangnya 140 meter itu mempunyai tujuh tingkat hotel, satu tingkat bahagian perkhidmatan serta dilengkapi 189 bilik tetamu dengan balkoni termasuk 22 Royal Suite.
"Kawasan awam hotel ini boleh menempatkan 1,000 orang termasuk lobi yang luas, kedai, restoran, dewan utama, kolam renang dan pelbagai lagi.
"Apa yang membezakan hotel terapung ini adalah kebanyakan kapal pelayaran lain disasarkan kepada golongan sederhana manakala hotel ini pula disasarkan kepada golongan yang berpendapatan tinggi," katanya.
Beliau berkata demikian ketika ditemui pada sidang akhbar mengenai pengumuman perkara tersebut di sini hari ini.
Yang turut hadir Pengarah Eksekutif BHIC, David W. Berry.
Menurut Jari, hotel terapung itu kini dalam perjalanan ke Eropah selepas berlepas semalam bagi menyiapkan kerja keseluruhan seperti mengecat dan memasang perabot.
Jelasnya, terdapat pertambahan permintaan bagi hospitaliti di luar pesisir pantai kerana lokasi pesisir pantai utama semakin sukar untuk didapati.
"Situasi ini semakin teruk apabila berlaku perubahan cuaca global, bencana alam serta ketidakstabilan politik yang memberi kesan kepada pelancongan.
"Oleh itu, banyak pemaju hotel dan pelabur melihat untuk membina aset di atas air. Ini adalah pelaburan yang meningkat nilainya bergantung kepada sesebuah lokasi," jelasnya.

No comments:

Post a Comment