BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Friday, May 24, 2013

SIMPANG 4 TELUK KERANG BAHAYA


Simpang empat undang bahaya
Daud menunjukkan simpang empat di Telok Kerang lokasi sering berlaku kemalangan.
PONTIAN - Khuatir dengan keselamatan pengguna di simpang empat Telok Kerang di sini, penduduk memohon pihak berkenaan menyediakan lampu isyarat dan garisan kuning sebagai langkah keselamatan di jalan raya.

Ia dilihat dapat membantu mengelakkan kemalangan yang didakwa kerap berlaku khususnya pada awal pagi dan lewat malam, selain memberi jaminan keselamatan pelajar di tiga sekolah yang terletak berhampiran kawasan tersebut.

Penduduk, Daud Sulaiman, 40, berkata, keadaan simpang itu amat bahaya kepada pengguna jalan raya dari beberapa kampung seperti Kampung Telok Kerang, Kampung Belokok dan Kampung Parit Sulaiman yang kerap menggunakan laluan tersebut.

Tegasnya, langkah dicadangkan itu dirasakan amat perlu berikutan kekerapan kenderaan berat yang turut menggunakan simpang empat berkenaan.

“Banyak kenderaan berat menggunakan laluan di simpang empat ini untuk ke Belokok, kemudiannya menggunakan jalan baru yang dibina ke Pekan Nenas.

“Kebanyakan kenderaan yang menggunakan simpang empat ini dipandu dalam keadaan laju dan merbahaya,” katanya kepada  Sinar Harian.

Dia juga memberitahu kerap melihat kemalangan berlaku di simpang empat tersebut sehingga ada yang meragut nyawa.

Tambahnya, lebih meresahkan penduduk terdapat tiga buah sekolah yang terletak berhampiran dengan simpang berkenaan.

“Bagi kami, perkara ini sangat mustahak serta perlu diberi perhatian utama pihak berkuasa kerana ia melibatkan aspek keselamatan penduduk di sini,” katanya.

Manakala, Ahmad Adnan, 64, pula berkata, sudah sampai waktunya lampu isyarat di pasang di situ kerana bilangan kenderaan yang menggunakan simpang empat itu sudah meningkat.

Menurutnya, dahulu kawasan di situ lengang, tetapi kini ia sudah agak sibuk sejak pembukaan kawasan industri pesisir pantai di Tanjung Bin beberapa tahun lalu.

“Selepas pembukaan laluan pintas dari Belokok ke Pekan Nenas, bilangan kenderaan terutamanya kenderaan berat yang menggunakan simpang empat bertambah.

“Penduduk merasakan amat perlu sebuah lampu isyarat di pasang segera bagi memudahkan pengguna jalan raya keluar masuk simpang seterusnya mengelak kemalangan terjadi,” katanya.

Sementara itu, Ketua Kampung Telok Kerang, Uyob Darus berkata, pihaknya telah memajukan masalah simpang berkenaan kepada pihak yang bertanggungjawab untuk tindakan.

Jelasnya, ia termasuk permohonan untuk mendapatkan garisan kuning dan lampu isyarat di situ.

No comments:

Post a Comment