BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Tuesday, May 14, 2013

PINEWOOD TARIK PRODUKSI TEMPATAN, ANTARABANGSA



lakaran projek Pinewood Iskandar Malaysia Studios.

JOHOR BAHRU 13 Mei - Studio bertaraf dunia, Pinewood Iskandar Malaysia Studios (Pinewood Studio) sedang mempromosikan studionya dengan agresif bagi menarik produksi bertaraf antarabangsa dan tempatan apabila dibuka Jun ini.
Ketua Pegawai Eksekutifnya, Michael Lake berkata, beliau yakin studio yang menawarkan kemudahan produksi filem dan televisyen terbesar di rantau ini juga mampu menjadi penyumbang kepada pertumbuhan pesat di Iskandar Malaysia.
Menurutnya, Pinewood Studio akan dibuka pada bulan depan dengan sasaran menjadikan Johor khususnya dan Malaysia amnya sebagai lokasi pembikinan dan pengeluaran filem di rantau ini, kini sudah mendapat maklum balas positif.
Beliau yang masih menyembunyikan produksi dari negara mana atau filem pertama sama ada dari Hollywood atau pun Bollywood yang akan dikeluarkan di situ berkata, terdapat beberapa negara sudah menyatakan minat mereka.
"Kita kini sedang menjalankan perbincangan bersama produksi antarabangsa iaitu dari United Kingdom, Amerika Syarikat, Jerman, Australia, Jepun dan India dan siapa yang terpilih bakal memulakan kerja mereka dijangka Ogos atau September ini.
"Kita sedang berbincang dengan beberapa penerbit, kita teruja dengan perkembangan di Pinewood Studio," katanya.
Studio yang dibina di atas tanah seluas 20 hektar berhampiran dengan Medini di Nusajaya bakal menyediakan 100,000 kaki persegi kawasan pentas filem dan 60,000 kaki persegi studio televisyen.
Beliau ditemui pemberita selepas Majlis Perasmian Penutup Tamat Latihan 147 Tenaga Profesional Industri Filem dan Televisyen Pinewood Studio di Akademi Binaan Malaysia Wilayah Selatan, di sini semalam.
Yang turut hadir, Ketua Eksekutif Pihak Berkuasa Wilayah Pembangunan Iskandar (IRDA), Datuk Ismail Ibrahim.
Dalam pada itu, Ismail yakin dengan pembukaan serta insentif yang diperkenalkan iaitu rebat sebanyak 30 peratus kepada pihak terlibat mampu menarik lebih banyak pengeluar filem untuk memilih Pinewood Studio sebagai salah satu lokasi filem mereka.

No comments:

Post a Comment