BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Friday, May 24, 2013

UTM CIPTA YOGURT GUNA SANTAN KELAPA


Dr. Harisun Yaakob (tiga dari kanan) bersama ahli kumpulannya yang menghasilkan produk tenusu berasaskan santan kelapa diberi nama Cogurt dalam sidang akhbar di UTM, Skudai, Johor Bahru, semalam.

JOHOR BAHRU 21 Mei - Universiti Teknologi Malaysia (UTM) terus mengorak langkah dalam bidang inovasi selepas berjaya mencipta yogurt berasaskan santan kelapa sekali gus menambah pilihan kepada pengguna bagi produk tenusu.
Produk diberi nama Cogurt itu menggunakan 99 peratus santan kelapa manakala bakinya adalah kultur pemula yang mempunyai khasiat sama seperti susu ibu.
Ketua Penyelidik Cogurt, Dr. Harisun Yaakob berkata, Cogurt yang dihasilkan selama tiga tahun menerusi penyelidikan dan pembangunan (R&D) berterusan adalah alternatif terbaik kepada penggemar yogurt yang alah kepada produk tenusu.
Katanya, Cogurt yang dibangunkan menggunakan kaedah Matematik Response Surface Methadologi (RSM) itu memberi kesan baik kepada kesihatan pengamalnya ekoran terdapat asid lemak berantai sederhana di dalamnya dan mampu meningkatkan metabolisme tubuh serta membantu mengurangkan berat badan.
"Pemilihan kelapa dibuat berdasarkan khasiat pemakanan yang tinggi dan ada kajian membuktikan santan kelapa mempunyai antivirus yang sangat bagus dan khasiatnya sama seperti susu ibu.
"Jadi, produk Cogurt ini akan menjadi alternatif kepada penggemar produk tenusu selain membantu mengoptimumkan penggunaan bahan tempatan," katanya di Pusat Pembangunan Bioproduk, di sini hari ini.

No comments:

Post a Comment