BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Saturday, May 25, 2013

RESTORAN MAKANG SEKAK SEKAK NOK- K.TERENGGANU

Restoran Makang Sekak Sekak Nok di Kuala Terengganu menyajikan masakan berasaskan stimbot.

Makang Sekak Sekak Nok sebutan loghat Terengganu asli yang membawa makna makan setakat yang anda mahukan. Begitulah nama sebuah restoran berasaskan stimbot yang terletak di pinggir pusat bandar raya Kuala Terengganu.
Namanya yang unik, spontan mengundang rasa ingin tahu dan bagaikan satu daya tarikan untuk menjengah masuk ke dalam restoran yang mula beroperasi pada Disember tahun lalu.
Dengan slogan Makang Sekak Sekak Nok, Biar Se'eh Perot Baru Bayor (makan setakat yang anda mahu, biar betul-betul kenyang baru bayar) bagi kebanyakan pengunjung, apa yang mereka bayar untuk mengecapi hidangan agak berbaloi.
Menurut pengusahanya, Ermita Razali, 29, atau lebih dikenali sebagai Emy, idea penubuhan restoran itu tercetus sejak dia masih menuntut di Universiti Teknikal Malaysia (UteM) di Melaka kira-kira lima tahun lalu.
Pada masa itu katanya, dia sering mengunjungi restoran stimbot yang terletak berdekatan dan mengimpikan untuk membuka sebuah restoran dengan konsep yang sama di negeri kelahirannya.

"Secara kebetulan pula, bapa saudara saya yang terlibat dalam bisnes restoran ini juga mengimpikan hasrat yang sama. Jadi, kami bina restoran ini secara perkongsian.
"Lagipun, lepas belajar, saya juga telah menceburkan diri dalam industri ini dan berpengalaman hampir tiga tahun walaupun pada asalnya mempunyai ijazah dalam bidang multimedia," katanya kepada S2 baru-baru ini.
Selain menyajikan pelbagai pilihan makanan laut seperti udang segar, filet ayam yang diperap dengan bahan istimewa, paru lembu, daging, sotong dan ayam, restoran itu turut menyediakan buah-buahan dan aiskrim sebagai pencuci mulut.
Turut disediakan ialah minuman panas, ice-blended serta sajian tradisional seperti nasi goreng, mi dan sebagainya.
Jelas, Emy yang juga Pengarah Urusan restoran berkenaan, semua makanan yang disediakan adalah berbentuk bufet dan disediakan sendiri dengan bantuan 10 orang kakitangannya.
Selain itu katanya, harga yang ditawarkan juga berpatutan iaitu RM23.90 bagi dewasa dan RM13.90 untuk kanak-kanak manakala pelajar sekolah yang mengunjungi restoran itu di antara pukul 4 petang hingga 7 malam pula hanya dikenakan bayaran sebanyak RM19.90.
Terletak di bangunan dua tingkat menjadikan restoran tersebut sebagai satu lokasi yang sempurna untuk mengadakan makan malam penghargaan syarikat, parti sambutan hari lahir dan sebagainya.

"Saya bersyukur kerana dalam tempoh hampir lima bulan ini, sambutan yang diterima amat menggalakkan daripada penduduk setempat mahupun pelancong.
"Justeru, kami sedang menimbangkan untuk mempelbagaikan lagi menu di sini termasuklah menyediakan nasi dagang dan keropok lekor yang juga merupakan makanan utama di negeri ini selepas ini," katanya.
Berdasarkan sambutan yang memberangsangkan itu juga, pihaknya telah membuka satu lagi cawangan di Jalan Melati, Dungun Februari lalu yang diuruskan oleh bapa saudara Emy, Sha'rie Mat Rani, 50.
"Syukur Alhamdulillah, restoran itu juga mendapat sambutan yang baik walaupun baru dua bulan beroperasi. Kami juga sedang merangka pelbagai program untuk mempromosikan restoran ini selepas ini," katanya.

No comments:

Post a Comment