BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Sunday, May 12, 2013

MAKANAN DARI TONG SAMPAH



DALAM sehari, wanita ini membawa pulang 12 kotak makanan yang sudah luput tarikh.



KELLY turut menghidangkan piza dan keju yang sudah luput tarikh kepada rakan-rakannya.


SEJAK empat tahun lalu, tempat pembuangan sampah menjadi lokasi kegemaran Kelly Athena kerana ia membekalkan pelbagai bahan keperluan untuk hidangan hariannya bersama keluarga.
Wanita itu mempelajari amalan itu selepas menonton sebuah filem dokumentari mengenai sekumpulan orang yang menyelongkar bahan buangan di luar kedai, restoran dan pasar raya bagi mendapatkan makanan yang sudah luput tarikh.
Sejak itu, Kelly memperoleh berbagai-bagai barang makanan bernilai hampir RM381,500 daripada tong sampah. Dia turut menggunakan bahan itu untuk menyediakan hidangan kepada rakan-rakannya.
Bagaimanapun, obses Kelly itu menyebabkan suaminya enggan dikenali atau dipaparkan wajahnya di televisyen kerana berasa malu atas perbuatan isterinya yang suka menyelongkar tong sampah bagi mendapatkan makanan.
"Saya sering berada dalam ketakutan jika suatu hari nanti polis menghubungi saya," ujarnya.
Aktiviti mencari bahan terbuang tidak menjadi larangan di Arizona, tetapi beberapa perniagaan mungkin boleh menyaman Kelly yang sering menyamar sebagai pekerja sesebuah syarikat bagi mengelak aktivitinya disedari.
Kelly sanggup memandu sejauh hampir 50 kilometer sehari bagi memeriksa 20 tempat pembuangan sampah.
Secara purata, Kelly membawa pulang 12 kotak makanan sehari.
Peti sejuknya pula sentiasa penuh dengan bekalan makanan yang lazimnya sudah luput tarikh, tetapi dia yakin kesemua makanan itu masih sesuai dimakan.
Namun, dia tidak pernah memberitahu rakan-rakannya mengenai obsesnya itu sehinggalah dia menjemput mereka menghadiri parti di rumahnya.
Kelly menghidangkan makanan daripada bahan buangan itu kepada tetamunya.
Antara hidangan itu ialah piza yang sudah luput tarikh selama empat bulan bersama keju yang sudah dua minggu melepasi tarikh luput.
Jelasnya, kebanyakan rakannya memuji hidangan itu tanpa mengetahui ia sebenarnya adalah makanan terbuang yang diambil daripada tong sampah.
"Mereka memakan semuanya seperti biasa tetapi terkejut apabila diberitahu, saya memperoleh bahan itu daripada tong sampah," katanya.

No comments:

Post a Comment